Letecká válka nad Československem
17. Listopad 2017, 22:03 *
Vítej, Host. Prosím přihlaš se nebo se zaregistruj.

Přihlaš se uživatelským jménem, heslem a délkou sezení
Novinky:
 
   Domů   Nápověda Vyhledávání Kalendář Přihlásit Registrovat  

Mohlo by Vás zajímat: Kde všude udeřili hloubkaři v českých zemích? Sledujte blog na http://hloubkari.wordpress.com
Stran: [1] 2
  Tisk  
Autor Téma: 2. 3. 1945 Slaný-Kvíc B-17 sn. 44-6573  (Přečteno 11496 krát)
Jaroslav Jonáš
Plný člen
***
Příspěvků: 236


« kdy: 13. Listopad 2008, 10:14 »

Měl bych dotaz, zda se někdo se zde přítomných zajímal o tuto havárii.
Na stránkách slánského letiště http://aeroklub.slansko.cz/b17g.htm je uvedeno, že zadní střelec byl po ošetření dopraven do lazaretu ve Slaném. Je znám jeho další osud?
Mám totiž zápis od pamětníka události(tehdy 12 let) který tvrdí, že střelec uprchl hlídce která ho vedla na ošetření a do konce války byl ukrýván doktorem Šaškem z Brandýska ve sklepě jeho domu.
Může na tom být něco pravdy nebo ......
Zaznamenáno
Filip Vojtášek
Superčlen
*****
Příspěvků: 1350


« Odpověď #1 kdy: 13. Listopad 2008, 10:25 »

Zdravím, je ta vzpomínka doložena v nějakém zdroji? Takových případů bylo více (např. 1/Lt Hoelscher), a tak jej nelze zcela vyloučit...
Filip
Zaznamenáno

Blog o hloubkařích v českých zemích: http://hloubkari.wordpress.com
Jaroslav Jonáš
Plný člen
***
Příspěvků: 236


« Odpověď #2 kdy: 13. Listopad 2008, 10:29 »

Já osobně jsem po tom podrobnějš nepátral neboť to mám teprv od úterka. Takže opravdu nevím
Zaznamenáno
Filip Vojtášek
Superčlen
*****
Příspěvků: 1350


« Odpověď #3 kdy: 13. Listopad 2008, 12:05 »

Co treba regionalni literatura? Leckde vysly hned po valce sborniky o osvobozeni apod. Take bych rad zminil kapitolu v knize Bomby pod Ripem.
Filip
Zaznamenáno

Blog o hloubkařích v českých zemích: http://hloubkari.wordpress.com
Jaroslav Jonáš
Plný člen
***
Příspěvků: 236


« Odpověď #4 kdy: 13. Listopad 2008, 12:13 »

V knize Bomby pod Řípem je zmínka na toto téma? Přiznávám, že ji zatím doma nemám Smutek
Zaznamenáno
Michal Plavec
Host
« Odpověď #5 kdy: 13. Listopad 2008, 12:38 »

Je to tam rozepsané.
Zaznamenáno
JaM
Plný člen
***
Příspěvků: 200


« Odpověď #6 kdy: 13. Listopad 2008, 12:45 »

     Případ havárie u Kvíce je solidně zpracován v brožuře:
Kohout Jaromír, Květoň Jaromír: 398th Bomb Group a Česká Republika, Fan klub Jaromíra Jágra, 2000.
Zde se mimo jiného dočtete, že zadní střelec Sgt. Haakenson, jediný přeživší, byl po léčení v nemocnici ve Slaném (tuším, že přišel o oko), internován v zajateckém táboře 17B, kde se dočkal osvobození. Pro úplnost:

2. března 1945
Kvíc, okr. Slaný

    8. letecká armáda
    1. bombardovací křídlo
398. bombardovací skupina
603. peruť
Základna Nuthampstead, Velká Británie

Boeing B-17G-55-DL „Flying Fortress“
Sér. číslo 44-6573, označení N7-K

Pilot: 2/Lt. Donald R. CHRISTENSEN (O-780518), California – padl
Co-pilot: 2/Lt. William H. LOVE (O-781350), California – padl
Navigátor: 2/Lt. Harry OSTROW (O-1593155), Pennsylvania – padl
Bombometčík: 2/Lt. John V. GUSTAFSON (O-717485), Illinois – padl
Mechanik: Sgt. Robert W. DUDLEY (35558750), Ohio – padl
Radista: Sgt. Elmer G. GURBA (35052024), Ohio – padl
Střelec: Sgt. Albert S. CARLISLE Jr. (31340415), Vermont – padl
Střelec: Sgt. Kenneth J. PLANTZ (17143904), Minnesota – padl
Střelec: Sgt. Selmer K. HAAKENSON (19069763), North Dakota – zajat

                                                                                                                              Jan Mahr
Zaznamenáno
Peter Kassak
Superčlen
*****
Příspěvků: 861



WWW
« Odpověď #7 kdy: 13. Listopad 2008, 12:49 »

a tiez daco som mozno aj ja spomenul v knihe An Ordinary Day in 1945...MMP MUshroom
plus aj Kohout J., Květoň J.: 398th Bomb Group a Česká Republika, Slet Plzeň, 2000 sa tym zaobera.

B-17G 44-6573      Slaný   shot down by fighters
MACR12853   8 AF/398 BG/603 BS
2/Lt Donald R. Christensen – pilot (KIA), 2/Lt William H. Love – co-pilot (KIA), 2/Lt Harry Ostrow – navigator (KIA), 2/Lt John V. Gustafson – bomb aimer (KIA), Sgt Robert W. Dudley – top turret gunner (KIA), Sgt Albert S. Carlisle – ball turret gunner (KIA), Sgt Elmer G. Gurba – radio-operator (KIA), Sgt Kenneth J. Plantz – waist gunner (KIA), Sgt Selmer K. Haakenson – tail gunner (WIA).


Bombardovacie jednotky stratili tri bombardéry. Konkrétne 305.BG stratila dva stroje ( B-17G 44-8141 z 365.BS a B-17G 43-38102 z 366.BS ) pričom jeden z nich bol zasiahnutý nemeckým Flakom. Tretí stratený bombardér patril 603.BS, 398. BG. Bombardér Boeing B-17G 44-6573 (ET-K) 2/Lt. Donalda R. Christensena sa stal obeťou jednoho zo šestice nepriateľských stíhačov pravdepodobne od II. Gruppe JG 301
V bombardéri obsluhoval zadnú spreleckú vežu Sgt. Selmer K. Haakeson: „Približne 30 minút pred dosiahnutím cieľa sme boli nútení odhodiť bomby pre problémy s klapkammi. Palubný mechanik – horný strelec Sgt. Robert W. Dudley išiel kľukou vytočiť klapky nahor. Krátko po jeho návrate sme boli napadnutí asi šiestimi FW 190 a zaznamenali niekoľko zásahov. Jedna strela vyradila môj interkom. Na pravej strane tváre ma zasiahol šrapnel tak, že som skoro nevidel. Úder ma odhodil dozadu na podlahu. Schytil som padák a pripnul si ho jedným úponom k výstroju. Vrátil som sa na miesto a pokračoval v streľbe.
Vtedy sa od poškodeného trupu oddelila zadná časť a vo výrtke padala aj so mnou dolu. Pretože tam pôsobili obrovské sily, nemohol som vyskočiť. Asi 1200 metrov nad zemou sa pád ukľudnil a ja som mohol zhodiť flak vestu, pripnúť si poriadne padák a vyskočiť zadnými dverami.“
   Zadná časť bombardéru dopadla neďaleko obce Pchery. Po opustení zadnej časti B-17 nad dolom Theodor sa Sgt. Haakeson zniesol na padáku nad severný okraj obce Olšany. Ťažko ranený letec pristál neďaleko posledných obydlí obce. Po pristání bol letec zadržaný protektorátnymi četníkmi zo stanice v Brandýsku, kde mu bola poskytnutá prvá pomoc a následne bol prevezený vojenskou sanitkou do nemocnice v Slaném.
   Ťažko poškodený bombardér sa nekontrolovane rútil k zemi a s ním aj ostávajúcich osem letcov. B-17 dopadla okolo 11.00 na pole „Na tehuli“ neďaleko obce Kvíč. Všetkých osem letcov zahynulo v troskách. Ich ostatky boli odvezené na cintorín v Slaném a pochované po nátlaku Medzinárodného Červeného kríža so všetkými poctami. Trosky bombardéru boli odvezené v priebehu marca 1945.
Jediným stíhačon II. Gruppe JG 301, ktorý v tento deň nárokoval zostrel bombardéru bol Oberfeldweber Hans Todt z 8. Staffel JG 301. Práve on preto mohol byť premožiteľom Christensenovej posádky.

NO akurat s Janom sme naraz pisali, takze asi zbytocne zdvojenie, ale nevadi:)
Zaznamenáno

Peter Kassak
Michal Plavec
Host
« Odpověď #8 kdy: 13. Listopad 2008, 13:05 »

Milý Peter, Hans Todt nemohl být vítězem, on totiž skutečně byl vítězem  Škleb
Zaznamenáno
Peter Kassak
Superčlen
*****
Příspěvků: 861



WWW
« Odpověď #9 kdy: 13. Listopad 2008, 13:38 »

je to cierne na bielom? po 60 a viac rokoch asi tazko nieco povedat na 100%...Úsměv
Zaznamenáno

Peter Kassak
Michal Plavec
Host
« Odpověď #10 kdy: 13. Listopad 2008, 15:02 »

V tomto případě je to skutečně 100%, ani víc, ani míň. Mimochodem, mám tě pozdravovat od Martina Lacka, včera jsem s ním byl na pivu :-) Jeho knížky na mne skutečně působí velmi dobře (nejen působí), třebaže to není zrovna o letecké válce.
Zaznamenáno
Peter Kassak
Superčlen
*****
Příspěvků: 861



WWW
« Odpověď #11 kdy: 13. Listopad 2008, 15:13 »

ano ja viem ze to inak nevychadza len na 100% ale vzdy je nieco medzi nebom a zemou co to mzoe zmenit:))
Dik za pozdrav...
Zaznamenáno

Peter Kassak
Jiri Sasek
Superčlen
*****
Příspěvků: 518


« Odpověď #12 kdy: 13. Listopad 2008, 16:14 »

K 2. 3. 1945 vím o těchto nárocích na sestřel B-17:

JG 300:
5./JG 300   B-17   Torgau   Fhr. Friedrich Felske   
5./JG 300   B-17   Torgau   Lt. Heinz Stoll           
5./JG 300   B-17   Torgau   Lt. Heinz Stoll
6./JG 300   B-17   Torgau   Ofw. Rudi Zwesken
6./JG 300   B-17   Torgau   Ofw. Rudi Zwesken

JG 301:
8./JG 301   B-17   Mecklenburg   Ofw. Hans Todt
9./JG 301   B-17   Magdeburg     Lt. August-Wilhelm Hagedorn

Všechny udávané prostory jsou poněkud z ruky, přesto se dá JG 300 vyloučit. Je dost možné, že toho dne úspěšně zaútočilo na B-17 více stíhačů JG 301 a známy jsou jen tyto dvě vítězství. Pokud bychom přiradili Todta k sestřelu Christensenovi B-17, tak by Krahnovu B-17 musel zasáhnout Hagedorn. Pravdou je, že Todt byl zkušený stíhač a úspěšný čelní útok by asi dokázal provést. Se 100% jistotou by se to ale asi dalo tvrdit jen na základě jeho výpovědi.
Zaznamenáno
Peter Kassak
Superčlen
*****
Příspěvků: 861



WWW
« Odpověď #13 kdy: 13. Listopad 2008, 19:55 »

Ano
k tymto istym zaverom som dospel aj ja:)

Zaznamenáno

Peter Kassak
Jaroslav Jonáš
Plný člen
***
Příspěvků: 236


« Odpověď #14 kdy: 13. Listopad 2008, 23:07 »

Děkuji za odpovědi, jak je vidět tak výpovědi pamnětníků se opravdu musejí brát trochu s rezervou.
Zaznamenáno
Stran: [1] 2
  Tisk  
 
Skočit na:  

Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!